Not logged in
Front Page / Forum / Help in transcription of records / Kirkebog Fødsler - Hvad betyder bogstaverne ?

Peter Heldt
25 Nov 2024 - 21:34
Headline

I kirkebogen 1761-1814 for Grevinge har jeg vanskeligheder ved at forstå, hvad bogstaverne udover B i siden skal betyde.

Der er 3 indførsler med bogstavet J/I antager jeg... står det for dødfødt eller noget helt andet ?

Hvad står de for og skal de også indføres i indekseringen af navne på siden ?

Peter

Bengt Bolinder
26 Nov 2024 - 10:54:36
Svar: Kirkebog Fødsler - Hvad betyder bogstaverne ?

Når vi indekserer skal vi indtaste dato og hovedpersonens navne. Fornavn, mellemnavne samt efternavn.

De skal også stå i rækkefølge.

Alle de andre oplysninger skal indtastes ved fuld-tastning.

Vi har vejledninger i Menu --> Hjælp og vejledninger --> Hvordan indekserer man

Der er videoer i youtube. Søg efter Danish Family Search.

- Bengt

Peter Heldt
26 Nov 2024 - 12:22:21

Hej Bengt

Jeg spurgte ikke så meget til indeksering, det tror jeg, at jeg er ved at få nogenlunde styr på.

Jeg er mere interesseret i at vide hvad J/I (formoder jeg) til venstre for indførslerne betyder, og om det også skal indføres i indekseringen, for det er vel ikke en fødsel ?

Jeg kan ikke rigtig komme videre med indekseringen, før at jeg ved om de 3 indførsler med anført J/I skal med og hvad de betyder.

Hvis ovenstående er forklaret i vejledningerne, så må jeg lige konsultere dem igen.

Hilsen Peter

PS. I indførslen for Anna Thomasdatter øverst på side 1 kan jeg ikke se en dato umiddelbart - skriver jeg så bare årstallet for dåben/fødslen ?

Henry Ammitzbøll
28 Nov 2024 - 12:21:03

Jeg citerer lige, hvad Kirsten Sanders har oplyst:

I står for introduktion, B står for barnefødsel/dåb. Øverste dato er Nye Aars Dag.

og så tilføjer jeg: Siden skal typemarkeres som kronologisk - og ved indeksering skal du så sætte bogstavet I i typefeltet ved introduktioner og F ved fødte/døbte.

Bemærk at der ved 5. S. efter H 3 konger står J J J - dvs. 3 Introduktioner, som skal have en linie hver.

Sig til hvis det  ikke er klart nok

Mvh. Henry