Not logged in
Front Page / Forum / Help in transcription of records / Navneskift af flere omgange

Merete Karlsen
24 Nov 2024 - 12:48
Headline
Halløj. 
Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal indtaste denne person, da de har 3 forskellige navne og jeg er ikke sikker på hvor jeg skal skrive efternavne. 

https://www.danishfamilysearch.dk/churchbook/sogn58/churchlisting1342/opslag821186 

Det er nummer to dreng på dette opslag. Jeg skriver: Allan Mark Olsen Mark, men jeg tror ikke det er rigtigt. Jeg har læst på siden om indeksering og der står der at nyeste efternavn, skal skrives sidst, men jeg bliver i tvivl, når han har skiftet et par gange. 

Mvh. Merete. 

Ida Hansen
24 Nov 2024 - 17:03:59
Svar: Navneskift af flere omgange

Når du fuldtaster, så skal du ikke kigge efter hvordan man indekserer, for det er 2 forskellige ting.

Ved fuldtastningen skal du skrive Allan Mark født Olsen, og så kan du lave en bemærkning i kommentarfeltet om den sidste navneændring.

Noget helt andet er, at det er helt forkert den måde du taster moderens navn, og det er også forkert tastet ved de andre, du har tastet.

Der skal stå NØJAGTIGT som der står i kirkebogen, og intet andet. Du skal ikke sætte faderens efternavn ind ved moderen, men kun skrive hvad der er oplyst i kilden.

Vi skal ikke gætte os til et efternavn, så du bedes rette alle de forkerte navne. Husk at rette både på kildetro og på søgesiden.