Not logged in
Front Page / Forum / Help in transcription of records / Stand/titel ved fuldtastning - skal det indtastes?

Turid Jacobsen
24 Nov 2024 - 10:09
Headline

Jeg synes, jeg har læst flere diskussioner, og vejledningen for fuldtastning er ikke helt tydelig, hvad angår feltet stand/titel.

Så jeg kunne godt tænke mig at få afklaret, hvad man reelt skal skrive i stand/titel - og om man overhovedet skal skrive noget i feltet?

I vejledningen står der under "Indtastning af navne", at det ikke skal udfyldes - men gælder det for alle typer af begivenheder eller er det kun fødsler, der er ment her?

For jeg kan se, at mange udfylder dem med f.eks. "pige", "ungkarl", "hustru", "husmand" eller lignende.

---

Jeg kan se, at der for faddere specifikt står, at man ikke skal indtaste det. Men under de forskellige typer af begivenheder står der intet om stand/titel.

Så skal dette felt overhovedet udfyldes ved nogen begivenheder? Hvis jeg f.eks. skal indtaste en vielse, skal dette felt udfyldes eller ej?

Og hvis det skal udfyldes - hvilke typer af informationer skal der stå der vs. erhvervsfeltet?

---

Turid

Bengt Bolinder
26 Nov 2024 - 11:08:42
Svar: Stand/titel ved fuldtastning - skal det indtastes?

Det kan godt være noget utydeligt hvad der skal indtastes hvor.

Husmand er ikke et erhverv. Det er en titel.  Fordi de kan leve af jordlodden eller have en lille smedie.

Hustru er en titel.

----

Pige er forvirrende.  Pige i betydningen tjenestepige er erhverv.

Pige i betydningen et hjemmeboende barn er en titel.

---

En gårdejer (erhverv) kan være menighedsrådsformand eller sognefoged. Hvis det er lønnet arbejde er det vel erhverv. Ellers er det vel en Titel.

Jeg ved det ikke.

---

Der er nok ingen som skælder dig ud....

- Bengt