Not logged in
NOTICE: The system is currently running on a copy of the database. The real database is being backed up.
Front Page / Forum / Help in transcription of records / (LØST) Indekserings spørgsmål mht navne

A. S.
6 Jul 2020 - 16:03
Headline

Hej Alle

Hvis man indekserer denne side:

https://www.danishfamilysearch.dk/sogn217/churchbook/source140909/opslag15588257

Skal man så skrive 

"Christine Peder Hansens Enke"

eller  

"Christine Hansen"?

eller kun "Christine"?

Eller hvis man kender hendes efternavn som et andet skal man så skrive alle efternavnene efter hendes fornavn?

og hvis det er et barn der er dødt, hvor kun fornavnet står der skriver man så faderens efternavn selvom det ikke står der?

Er det korrekt forstået?

Mvh

Bengt Bolinder
5 Jul 2020 - 15:50:34
Svar: Indekserings spørgsmål mht navne

"Christine Peder Hansens Enke" er 2 personer. Nemlig Christine som var gift med Peder Hansen.

Vi kan ikke vide hvad Christine hed til efternavn. Måske var det Hansen, men vi ved det ikke.

Denne bog er besværlig at indeksere. Indeksering gør at vi let kan finde frem til hovedspersonen.

Men Christine er ikke meget at søge efter. Der vil være 1 mio hits.

Den kan fuldtastes. Det er ikke så svært.

Jeg har fuldtastet de 3 første.

- Bengt

A. S.
5 Jul 2020 - 10:53:41
Svar: Indekserings spørgsmål mht navne

Tak for det Bengt jeg har siddet og kigget lidt på det du har skrevet i fuldindtastningen, i kildetro og det andet. Det er et godt eksempel jeg kan bruge og som jeg ved er korrekt tak for det.

Jeg var også i tvivl om man kunne indtaste ting der ikke havde kilde nr. eller om det ville lave kuk i systemet, så det spørgsmål hjalp du mig også lige med tak (kan se det ikke har betydning at der ikke er et kilde nr. indtastet)

jeg turde ikke indtaste noget i fuldindtastningerne før da jeg var usikker på det.

God dag.

Mvh.